Vargjakt, NEJ, tack!

Hej kära bloggläsare!

Nu är det mycket prat om vargjakt. Det är förjävligt tycker jag. Jag mår verkligen illa när jag får höra sådana saker om att de ska döda ett djur som redan är utrotningshotat. Det är hemskt.
Jag undrar ibland, är det bara jag som verkligen tror att det faktiskt finns ett hopp i vargstammen? Är det bara jag som tror att alla vargar faktiskt inte är sjuka?

Jag skrev såhär i ett mail som jag skickade till miljöminister Andreas Carlgren:

Hej miljöminister Andreas Carlgren!

Jag blev arg när jag fick höra att det ska bli vargjakt (i år) igen. Jättearg. Jag tror att det är så att ni tillåter vargjakt för att få jägare att rösta på er i nästa val. Är det så? Om inte. Bevisa det då. Jag skulle gärna vilja ha ett svar på hur det igentligen ligger till.

Visst, det kanske är lätt för mig att säga att jag blir arg, jag som bor på ett ställe i Sverige som det inte finns någon varg på och jag har tyvärr aldrig sett någon varg. Men ska det verkligen skjutas så många vargar? Och är det rätt att låta jägare ta hand om jakten? Nej, det tycker inte jag. I allafall är det inte rätt att jaga på samma sätt som vi gjorde när vi jagade varg förra året. Att släppa lös tusentals (oerfarna) jägare för att skjuta runt 20 vargar, är inte mer än rätt att kalla för ren hetsjakt. Och att det sedan skjöts 8-9 vargar fler än vad det skulle göras, om inte mer, det kallar jag okontrollerat om något. Detta är fel!

Känner vi inte till, har vi glömt bort eller förtränger vi bara vårt avtal med riokonventionen, ett kontrakt som vi i Sverige och många andra länder skrev under 1992 i Rio de Janeiro?

Riokonventionen handlar om att försöka bevara alla jordens arter d.v.s. vår biologiska mångfald av djur och växt arter. Varför håller vi i Sverige inte då vårt ord? Jag tycker att det sättet som vargen jagades på förra året inte är att följa riokonventionens avtal. Varför skyddar inte vi våra arter som vi skrivit ett kontrakt på att vi ska göra? Varför? Det undrar jag och säkert många fler. Jag vill gärna ha en bekräftelse på att vi gör det. Men tydligen så gör vi tvärt emot. Vi skjuter varg okontrollerat. Och samtidigt så är vi medvetna om att 210 vargar nog inte håller för att kunna bevara vargarten i Sverige. Varför kan vi inte göra oss säkra på att det ska hålla? Vårt land skulle nog klara 500 vargar, om inte fler. Vi skulle inte skadas av det, tvärt om! Vargen berikar  Sverige! Rovdjuren, liksom alla arter, berikar Sverige!

Jag vet att det sägs att det finns inavlade vargar här i Sverige och att vissa av dem är svaga, sjuka och skadade. Men jag vägrar att tro att alla är sjuka. Jag bara vägrar att vara negativ. Och det tycker jag att fler ska börja göra. Även du.

Jag har ett förslag ppå hur man skulle kunna göra. Det förslaget har ni tydöligen inte kommit på än... Här kommer det. Och jag är tacksam för om du tar dig tid att läsa det.

Så här skulle jag lösa problemet:
Istället för att göra allting till en enda stor hetsjakt där tusentals jägare, flera av dem är säkert oerfarna (och skjutgalna), släpps lösa för att skjuta varg. Så ska man anlite de erfarna biologer och forskare som håller på och forskar om och har koll på vargstammen i Sverige. Allting ska inte gå så fort, allting behöver inte gå så fort. Det ska vara noga kontrollerat. Biologerna ska söva ner och undersöka vargarna noga. Om vargen är frisk, ja, då ska man sätta en radiosändare på den och/eller låta den leva i fred. Om vatgen är sjuk så ska biologerna ha rätt att avliva vargen för att den inte ska lida. Jag tror inte att alla vargar är sjuka. Jag vägrar tro det. Jag upprepar, jag vägrar vara negativ. Och jag är säker på att det var flera vargar som var friska som mördades förra året. Och det är fel. Resultatet av mitt förslag kommer att bli att rätt antal vargar avlivas. Inte 8-9 vargar fler. För det är fel! Utan rätt antal vargar som är lika med så få som möjligt avlivas.

Snälla tänk om! Vi i Sverige kan inte hålla på att döda arter som vi inte är säkra på om de kommer att klara sig i framtiden. Vi kan bara inte acceptera det. Vi måste se in i en helhet. Måste vara långsiktiga. Tänk på våra barn och barnbarn. Hur skulle det kännas när vi sitter där och säger att vi har utrotat en fantastisk art om sådär 50-70 år. Inte bra alls. Vi måste också anpassa oss att vi faktiskt kan anpassa oss till naturen. Naturen ska inte hela tiden anpassa sig till oss, som den har gjort hitills. Vem var det som kom hit först? Djuren och växterna eller människorna? Tänk efter. Tänk efter ordentligt innan ni tar beslut. Än är det inte försent.
Glöm inte även att tänka positivt.

Tack så hemskt mycket för att du, Andreas, tog din tid att läsa mitt brev och mitt förslag! Jag hoppas att du tänker om och även får många andra att tänka om. 

Tack för svar på förhand!

Med vänlig hälsning...

Nora, 15 år.



Japp, så det var mitt brev. Han har inte svarat än. Men jag hoppas att han gör det. Skickade extra många så att de inte missar det i allafall. Kommentera gärna om texten, tack.
Hoppas jag får många här att tänka om. Tack även för att du tod din tid att läsa det!

Kram, Nora 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0