Svar från mina mail.

Hej kära bloggläsare!

Jag har ju skickat en massa mail angående vargjakten till massa olika politiker bla.
Idag fick jag ett svar från en folkpartist som sitter i miljö och jordbruksutskottet. Ni kan läsa det mailet som jag skickade till henne här på min blogg. Det är nämligen samma som jag skickade till Andreas Carlgren.
Här kommer hennes svar:

Hej Nora,
Tack för ditt brev.
Min uppfattning är att med de samlade åtgärderna, invandring/in-utplantering av vargar med annan genetik, en skärptare lagstiftning vid anstiftan av illegal jakt, samt noggrann uppföljning och utvärdering för viss, väl kontrollerad licensjakt skall tillskapa en livskraftig vargstam- med stor acceptans.
Utgår också från att vargstammens antal kommer att utökas från det tillfälliga antalet 210, Licensjakt får endast tillåts de år då föryngringen visat på ett säkerställt ansvar.


Jag skickade ett svar till henne och det lät såhär:

Hej!
Tack för ditt svar. Jag tycker också att det är acceptabelt att jaga varg när
vargstammen ligger på över mer än 300, kanske till och med 500, vargar då
stammen är livskraftig och att det blir en noga kontrollerad jakt då. Men just
i det här fallet så är det ju inte så. Det är det jag inte förstår. Varför vi
ska skjuta vargar när vi inte är säkra på att stammen är livskraftig.? För det
är vi ju inte riktigt. Eller hur? Enligt min uppfattning har de som tar besuten
om vargjakten kanske inte riktigt lyssnat på de forskare och biologer som kan
om vargstammen.
Jag tror att det bästa vi kan göra är att vänta med att jaga varg till stammen
blir ordentligt livskraftig. Det finns ju länder som är mindre en Sverige och
har mycket fler vargar än vad vi i Sverige har. Och de klarar ju sig bra. Så
jag förstår igentligen inte riktigt vad som är problemet. Är det det här med
inavel som är problemet så tycker inte jag att man löser det på rätt sätt genom
att släppa lös tusentals jägare för att skjuta totalt 20 vargar. Vargjägarna
som jagar kanske inte ens kan se vilka vargar som är friska och vilka som är
sjuka och skjuter kanske därför helt friska vargar istället. Och det är ju inte
meningen. Eller hur?

Men vänlig hälsning.
Nora


Vad tycker ni?

Kram Nora

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0