Ner med vargjakten!

Hej kära bloggläsare!
Hittade världens bästa sida som heter "Vargens tid" Det fanns många diskussioner från de som både var för och emot vargjakt. Jag skrev ett inlägg i den diskussionen det såg ut såhär:

Om vargen kostar pengar. Hur mycket pengar kostar då inte människan i ett samhälle? Om vargen förstör mark. Hur mycket mark förstör då inte människorna.
Ni hör ju själva hur dumma era argument är! Öppna ögonen istället för att blunda.

Jag är emot vargjakt. Men visst kan det vara lätt för mig att sga att jag hatar vargjakt när jag bor i södra Sverige där det inte finns någon varg. Har tyvärr aldrig sett en varg heller. Dock tycker jag att det oklokaste man kan göra när man har en hund, och bor i vargtäta områden, är att släppa hunden lös. Jag har hund. Men som sagt så bor jag i södra Sverige. Men släpper man hunden lös här, ja, då finns det en stor risk att hunden dör i allafall, bilar, du vet. Jag tror att det finns större risk att hunden dör i allafall om man släpper den lös. Spelar ingen roll vart man än bor. Det finns alltid faror. Så skyll inte på vargen. Bilar är det människor som har skapat = människornas fel (i så fall). Vargen behöver också mat. Precis som vi är vargen också köttätare.

Visst har jag hört talas om det där med inavel. Att vargar är sjuka, svaga eller skadade. Men jag tror inte att alla vargar är det. För jag vill tänka positivt.
Inte tycker jag heller att vargar som är skadade ska lida.
Men jag tycker inte att det rätta sättet att lösa det på är att slöppa lös tusentals jägare i skogen.
Istället tycker jag att man i så fall ska anlita de forskare och biologer som forskar om och har koll på vargstammen i Sverige. De ska söva ner vargar och undersöka dem noga. Om vargen är sjuk, ja, då ska de få tillåtelse att avliva vargen.
Om vargen är frisk så kan man sätta en sändare på den och sedan så låter man den leva i fred.
Alltick ska och behöver inte gå så fort. Det ska vara noga kontrollerat.

Varför vägra varg? Människan förstör så mycket mer än vargen. Vem var det som kom hit först? Djuren och växterna eller människan?
Dessutom så tycker inte jag att naturen hela tiden ska anpassa sig till oss som den har fått göra i alla tider. Vi behöver anpassa oss till naturen mer. Annars så kommer det gå åt fan i slutändan. Det håller det redan på att göra.

Vi borde hålla vårt ord med det kontrakt som vi har skrivit på i riokonventionen i Rio de Janeiro år 1992. Ett kontrakt om den biologiska mångfalden. Att bevara djur och växtarter. Men tydligen så håller vi inte vårt ord… Sveriges regering borde tänka om.

Tänk om vi utrotar vargen och sitter där om några år och säger till våra barnbarn om sådär 50 år och berättar det till dem. Hur skulle det kännas. Inte bra, enligt mig.

Tänk om!

Om ni vill se sidan så är den här:
vargenstid.worldpress.com

Kram Nora


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0